تقویت کننده بی شارژ 

سطح فعالیت و سلامتی ملکه از کلیدی ترین شاخصه برای کندو به حساب می‌آید؛ زیرا تمامی فعالیت آن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. میزان تخم‌ریزی نشان از سلامتی و قدرت کندو می‌باشد و از آن جایی که تنها زنبور دارای توان تولید مثلی ملکه است، این امر اهمیت و حساسیت بیشتری پیدا می‌کند. برای تخم‌گذاری پیوسته برقراری شرایط مطلوب برای این حشره الزامی است، ازاین‌رو زنبورداران از مکمل‌های تقویتی خاصی بهره می‌برند تا به این عمل کمک کنند.

بی شارژ تقویتی چیست؟

عملیات تولیدمثل برای ملکه نیاز به ‌صرف انرژی زیستی زیادی دارد که از طریق مواد غذایی باید برای آن تأمین گردد. قدرت یک ملکه در کندو به توانایی آن در تولیدمثل و همچنین کیفیت و کمیت تخم‌های تولید شده بستگی دارد. علاوه بر این وظیفه سنگین و حیاتی این حشره بسیار انرژی بر بوده؛ زیرا تعداد تخم‌های تازه‌متولدشده می‌تواند بیش از وزن خود او باشد.
فروش بی شارژ حاوی انواع ویتامین مختص به ملکه است که برای نتیجه‌گیری بهتر است این مکمل در شروع فصل سرما و به هنگام تخم‌ریزی مصرف گردد.

عوامل مؤثر بر افزایش عملکرد ملکه

برقراری فاکتورهای زیادی باعث افزایش تخم گذاری ملکه می گردد که در نظر گرفتن آن‌ها در کنار مصرف تقویتی ها تأثیرات مثبتی بر عملکرد کلی کندو و محصولات تولیدی نیز خواهد داشت. میزان توانایی بهتر در تولیدمثل همچنین به عواملی چون وزن و قدرت این حشره نیز بستگی دارد به علاوه نژادهای مختلف از زنبور در این میزان توانایی دارای تفاوت می باشند.
سطح متابولیسم نیز از دیگر موارد حائز اهمیت در فعالیت ملکه است، تمامی انرژی مورد نیاز برای تولید مثل تا پرورش نوزادان زنبور وابسته به میزان سوخت و ساز کندو خواهد بو. حال اگر مواد مغذی به قدر کافی در اختیار ملکه و زنبورها قرار گیرد، می توانیم بهتری عملکرد ممکن را از کندو انتظار داشته باشیم.

 

مزایای استفاده از مکمل غذایی زنبورعسل

تقویت کننده بی شارژ

از آن جایی که زنبورها برای تولید عسل و محصولات باکیفیت نیاز به انرژی زیادی دارند، استفاده از گرده به‌تنهایی پاسخگوی نیازشان نخواهد بود و بدین سبب مکمل‌ها در تغذیه آن‌ها اهمیت زیادی دارند. اما افزون بر این علت، مکمل‌ها دارای مزیت‌های بی‌شماری می‌باشند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:
1-افزایش نیروی دفاعی در زنبورها
2-افزایش تخم‌گذاری ملکه
3-افزایش طول عمر زنبورها
4-بهبود عملکرد زنبورها در تولیدات کندو
5-بالابردن توان زنبورها در فصول سرد
6-کمک به مقاومت در برابر بیماری‌ها
7-بهبود توانایی تولیدمثل
8-کمک به رشد بهتر کلنی‌ها
9-بهبود گوارش زنبورها
10-افزایش راندمان کندو
وجود انواع مواد مغذی در مکمل بی شارژ باعث می‌شود تا مواد ضروری به مقدار مناسبی در دسترس کلنی‌ها قرار گیرد، باعث رشد بهتر آن‌ها گردد و این موارد نیز بر باعث ایجاد تأثیرات متابولیکی مثبت بر فعالیت تولید مثلی و رفتار ملکه شود.

 

تأثیر مکمل‌ها بر رشد کلنی‌های زنبور

تولیدمثل بهینه ملکه وابسته به ‌سلامت کلی کندو می‌باشد؛ لذا اگر از زمان مناسب فصل زادوولد این حشرات و نوع نیاز آن‌ها به مواد معدنی به‌خوبی آگاه باشیم می‌توانیم بهترین عسل را تولید کنیم. در شروع فصل بهار نیاز به تأمین غذایی ملکه دوچندان می‌شود؛ زیرا در همین زمان شروع به تخم‌گذاری می‌کند. عدم توجه به این زمان‌بندی و حجم موردنیاز از تغذیه مناسب باعث می‌شود تا ملکه از تولیدمثل جلوگیری به عمل آورد و تعداد نوزادان کاهش یابد. همچنین این امکان وجود دارد که جمعیت کلنی‌ها به علت کاهش منابع غذایی از بین بروند.
برای حل این مشکل اگر چه زنبورهای دیگر اقدام به تهیه گرده گل و زل رویال بیشتری می‌کنند؛اما عواملی چون تغییرات فصلی یا کمبود گیاهان مناسب و همچنین برداشت این محصولات توسط انسان‌ها باعث می‌شود تا نیاز به استفاده از مکمل و غذاهای کمکی دوچندان شود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *