موم آج شده

آیا می دانستید موم و بره موم دو ماده جدایی ناپذیر در کندو هستند؟ زنبورها بدون این دو نمی توانند حتی مراحل اولیه آشیانه خود را آغاز نمایند.

زمانی که زنبور دار برگ موم را در قاب قرار می دهد زنبورها در روز اول اقدام به موم بافی بر روی آن انجام نمیدهند بلکه از بره موم جهت نظافت و ضدعفونی استفاده کرده و در صورت مورد تایید ملکه اقدام به موم بافی می نمایند. ملکه در این حجره ها تخم گذاری می کند.

ارتباط برهموم با موم زنبورعسل

بره موم و عسل طبیعی در ابتدای فرایند تولید هیچ ارتباطی با هم ندارند، منتها دلیل ذخیره شدن عسل در داخل موم، بره موم است. زنبورها اگر از بره موم برای نظافت و از بین بردن میکروب های 6 ضلعی ها کمک نگیرند احتمال ذخیره نشدن عسل برای سال های زیادی وجود دارد..

بعد از اجرا این کار (اتمام ذخیره سازی عسل) دیگر بره موم در تولید عسل نقشی ندارد و صرفا برای درز گیری و ضدعفونی پا های زنبور های کارگر به می رود.

موم آجدار و نحوه ی استفاده ی آن

تنها اختراعی که در قرن بیستم به کمک زنبور داران و حتی خود زنبور رسید برگ موم بوده است زیرا با این کار بیش از 60 درصد زمان زنبورها برای جمع آوری عسل صرف شده و دیگر موم نمی سازند و این یک تحول شگرفی در تاریخ صنعت زنبور داری بوده است.

حال با گذشت بیش از 70 سال از این موضوع، هنوز جایگزینی برای این محصول پیدا نشده است. تجربه در این زمینه نشان داده زنبورها نیز از این اختراع استقبال می کنند. برگ موم به وسیله خود مومی که در برداشت عسل حاصل می شود به دست آمده و در طی یک فرآیند ساده به ورقه های نازک تبدیل می شوند..

جالب است بدانید موم زنبور بدون آنکه کیفیت آن کاهش پیدا کند می تواند به همین روش سالیان سال مورد استفاده قرار گیرد، تنها ممکن است رنگ آن تیره تر شود.

تهیه ی بهترین موم طبیعی

مرغوبیت موم عسل صرفا در رنگ آن خلاصه نمی شود، بلکه پارامتر های مهم‌تری در این قضیه دخیل هستند که حتی به طور قطع نمی توان آن را کامل تشخیص داد. جهت انجام این امر از آزمایشگاه های معتبر کمک می گیرند ولی خرید از یک زنبور دار مطمئن یکی از بهترین و کم هزینه ترین راه ها می باشد.

بره موم چگونه از موم جدا میشود؟

همانطور که اشاره شد ماده های موم و بره موم هیچ گونه ارتباطی باهم ندارند ولی طبق آزمایشات انجام گرفته بیش از 30 درصد بره موم از موم و یا دیگر رزین تشکیل شده است. یکی دیگر از علت های تیره شدن موم وجود بره موم در آن می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *