دان مرغ عمده

از مهم ترین جنبه های پرورش طیور می توان به تغذیه آن ها اشاره کرد که می تواند نقش بسیار کلیدی در رشد و بازدهی آن ها داشته باشد. در این صنعت از اقلام زیادی برای تهیه دان مرغ استفاده می شود که تهیه نوع مناسب آن به هدف پرورش دهنده بستگی دارد. همچنین در نظر گرفتن نیازهای غذایی مرغ ها در هر برهه زمانی نیز اهمیت زیادی در خرید دان و لوازم مرغداری دارد.
امروزه تهیه عمده و خرده این محصول به راحتی مسیر گشته است و در این راستا شرکت های متعددی در سراسر کشور به تولیدات دان مرغ می پردازند. این دان ها برخلاف روش های تغذیه قدیمی تنها باقی مانده های غذایی را شامل نمی شود؛ بلکه با تجهیزات پیشرفته و با استفاده از افزودنی های مغذی تهیه می شود.

ترکیبات دان مرغ

تنوع در دان مرغ از جمله موارد مهم در تغذیه این پرنده ها می باشد که همواره باید مورد توجه پرورش دهندگان قرار گیرد. خوراک طیور باید دارای مواد مفید تازه و خشک شده باشد و تنها استفاده از دان های فراوری شده و یا جیره های غذایی سنتی مناسب نمی باشد. به طور کلی ترکیب دان های ویژه مرغ می توان این مواد را شامل شود:
1-ذرت
2-گندم
3-کنجاله ها
4-پودر گوشت و ماهی
5-پودر استخوان
6-کمپلکس های ویتامینی و تقویتی
7-اسیدهای آمینه ضروری
8-پروبیوتیک و آنزیم ها


تنوع دان مرغ ایرانی

شاید تصور بسیاری از افراد در مورد دان های مرغ تنها دانه های گندم و یا محصولاتی از این قبیل باشد؛ اما همان طور که اشاره شد امروزه این گونه نیست و ما شاهد تولیدات مدرن برای دان مرغ ایرانی هستیم. موادی از قبلی گلوتن یکی از اجزای مهم در دان ها محسوب می شوند که به دلیل درصد بالای پروتئین جایگاه مهمی را به خود اختصاص می دهند.
کنجاله های گیاهی نیز از دیگر اقسام دان مرغ محسوب می شوند که آن ها نیز منبع عالی برای تأمین پروتئین هستند. این دست از دان ها علاوه بر جذب بالا دارای قابلیت هضم آسان نیز می باشند و تأثیرات مثبتی در بازدهی مرغ ها خواهند گذاشت. به طور مثال می توانند به تقویتی تخم‌گذاری مرغ ها و یا وزن گیری بهتر آن ها کمک کنند.

طرز تهیه دان مرغ

علاوه بر متنوع بودن موارد دیگری نیز در یک دان مرغ باکیفیت دارای اهمیت است. فراوری این دست محصولات باید با نهایت دقت انجام گیرد تا اجزای مغذی آن به خوبی حفظ گردد. همچنین مخلوط بودن دان ها با اندازه های متفاوت نیز تأثیر زیادی در بهبود فرایند تغذیه این طیور دارد.
در کارخانه های خوراک مرغ انواع مختلفی از این محصولات بسته به نوع طیور دسته بندی شده و برای یک جیره غذایی کامل مهیا می‌گردد. خوشبختانه در حال حاضر تمامی مواد اولیه و دستگاه های مورد نیاز برای این تولیدات در کشورمان وجود داشته و از کیفیت مطلوبی برخوردارند.

بیشتر بخوانید: ضدکنه ارگانیک زنبورعسل

خصوصیات جیره مناسب طیور

یک ترکیب غذایی مناسب برای طیوری چون مرغ دارای دان های مختلفی است که باید به صورت متعادل در برنامه غذایی آن ها گنجانده شود. علاوه بر این سایر نکاتی که باید در این راستا مورد توجه قرار گیرد از این قبیل است:
-توجه به نیاز های مرغ بر اساس گونه، نژاد و سن
-شناخت فواید استفاده از مواد خوراکی مختلف
-شناخت ضایعات و مضرات آن ها
-در نظر گرفتن ضایعات گیاهی
-در نظر داشتن تنوع در دانه بندی دان ها
-استفاده از دان های تقویتی
-گنجاندن پودرهای پروتئین حیوانی در برنامه غذایی آن ها
– وجود ترکیبات معدنی در دان ها
-وجود غلات و چربی ها در ترکیبات دان
– قرار دادن پروتئین های گیاهی مثل تخم کتان و سویا در ترکیبات دان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *