عسل طبیعی یونجه


عسل طبیعی یونجه …..علف و یا گیاه یونجه دربین علف های موجود در طبیعت دارای خواص بسیار زیادی می باشد.همین خواص دارویی و آنزیم های موجود در آن باعث شده هم در بین حیوانات دامی و هم انسان ها کاربرد زیادی دارد.لذا گیاه یونجه دارای عرق و دمنوش های زیادی دارد و در طب سنتی به وفور استفاده می شود.عسل یونجه نیز یکی دیگر از محصولات این گیاه پر خاصیت بوده و توسط زنبورعسل تولید و دراختیار انسان گذاشته می شود.

  • گیاه یونجه و خواص آن
  • خواص و طبع عسل طبیعی یونجه
  • خصوصیات فیزیکی عسل یونجه

گیاه یونجه و خواص آن

عسل طبیعی یونجه
یونجه گیاهی از خانواده ی باقالیان و مقاوم در همه نوع آب و هوا می باشد.این گیاه دارای ریشه ای به طول تا 2متر و ساقه ای به ارتفاع 60 تا 100سانتی رشد می کند.دارای برگهایی بدون کرک و سه برگچه ای نوک تیز سبز رنگ و بیضوی می باشد.گل این گیاه به رنگ آبی و یا بنفش می باشد. یکی از خصوصیات بارز این گیاه مقاومت زیاد آن در برابر بی آبی می باشد لذا این گیاه در همه نوع آب و هوا رشد کرده و تقریبا در همه ی نقاط جهان موجودهست.معمولا این گیاه در کشت توسط انسان تا 7 سال به رشد خود ادامه می دهد بدون آنکه خشک شود و تقریبا در هر ماه به بلوغ خود رسیده و توسط کشاورز برداشت می شود.(یکی از خصوصیات قوی این گیاه رشدسریع آن می باشد)
توجه: تا چند سال اخیر یونجه به عنوان غذای دام و طیورمورد استفاده قرارمی گرفت ولی با تحقیقات زیاد درباره ی این گیاه نتیجه ی باور نکردی درباره این گیاه به دست آمد وعجیب بود که یونجه با توجه به منبع غنی از ویتامین های  A، B، K، D و همینطور املاح معدنی کلسیم، اسید فولیک، منیزیم و پتاسیم برای انسان نیز یک غذای سالم وکامل به حساب می آید.گیاه یونجه باتوجه به مقاومتی که در برابر شرایط آب و هوایی دارد باعث شده تا باریشه عمیق خود به هر نحوی ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری را ازخاک جذب کند.
گیاه یونجه به دلیل داشتن ویتامین وپروتئین زیاد از آن در درمان خستگی،کنترل کلسترول خون،تقویت استخوان بندی و تصفیه ی خون به مراتب استفاده می شود.
سایرفرآورده ها:از گیاه یونجه در طب سنتی به شکلهای مختلفی استفاده می شود از جمله ی این فرآورده ها عرق و دمنوش این گیاه باارزش می باشد.
عرق یونجه:عرق و جوانه ی یونجه از فرآورده ی این گیاه با ارزش بوده ومصرف مداوم آن می تواند در سلامتی بدن بسیار موثرعمل کند و ازخواص این فرآورده ها می توانیم به موارد زیر اشاره می کنیم.
1-رفع کسالت و انرژی بخش
2-نرم کننده ی سینه
3-کاهش دهنده شب کوری وبهبود بینایی به خاطر داشتن ویتامین A
4-از بین برنده ی ناراحتی های اعصاب
5-افزایش دهنده ی شیر مادران
دمنوش یونجه:برای تهیه ی دمنوش یونجه از برگ و جوانه ی یونجه استفاده می کنند.ابتدا مقداری از یونجه ی خشک را در آب (به اندازه ی لازم جوشانده، سپس آن را صاف کرده و میل کنید.از خواص این دمنوش می توان به موارد زیر اشاره کرد.
1-کنترل وزن بدن
2-بهبود عملکرد روده
3-بهبود عملکرد کلیه و پاکسازی سموم از آن
4-تقویت سیستم ایمنی بدن
5-کاهش دردهای استخوانی
طبع:طبع این گیاه گرم و تر بوده و برای افراد سرد مزاج بسیارمفید می باشد.  

خواص و طبع عسل طبیعی یونجه

قبل ازتوضیح خواص عسل یونجه خود عسل یونجه را برای شما تعریف می کنیم.عسل یونجه ازشهد و گرده‌ گل‌های یونجه تهیه می شود.عسل این گیاه بسیار مقوی بوده ودر تقویت اعصاب وحافظه بیشترین اثر را دارد.دلیل این تاثیر شگفت انگیز وجود قابل قبول ویتامین های A و K می باشد.درمان بسیار خوبی برای افرادی دارای ناراحتی های قلبی هستند،می باشد.
خاصیت دارویی عسل یونجه:عسل یونجه با توجه به گیاه برداشتی آن دارای خواص بسیار زیادی می باشد ولی درزیربه تعداد انگشت شمار آن اشاره می کنیم.
1-آرام بخش و تسکین دهنده
2-دارای خاصیت ضد میکروبی وضد عفونی کننده
3-منبع غنی آنتی اکسیدان
4-بهبود عملکرد کلیه
5-شادابی پوست و جوانی

کندو ها در مزرعه ی یونجه

عسل طبیعی یونجه

6-انرژی زا

نحوه ی انرژی بخشیدن این عسل را برای شما توضیح می دهیم:عسل یونجه دارای مقدار زیاد آنزیم های طبیعی،مواد معدنی،انواع ویتامین، کربوهیدرات‌ها و دیگر آنزیم ها و عناصری که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به سلامت بدن کمک می کنند.تمامی این عناصر زمان مصرف عسل وارد بدن شده و باعث فرح و شادابی بدن می شود.عسل یونجه جایگزین خوبی برای شکر فرآوری شده و شیرین‌کننده‌های مصنوعی است ولی سعی کنید در دمای بالاتر استفاده نشود چون در این حالت آنزیم های عسل از بین می رود.

خصوصیات فیزیکی عسل یونجه

رنگ:عسل یونجه دارای رنگ شفاف،روشن وکمی کهربایی می باشد.
دیاستاز:عسل یونجه دارای گلوکز زیاد و فروکتوز کمتری می باشد وهمین امرباعث کریستاله شدن آن در زمان اندکی (دو الی سه ماهه)می شود.رنگ عسل یونجه که درحالت مایع به رنگ کهربایی می باشد بعد از تبدیل به رس کمی تیره تر و مایل به قهوه ای می شود.
طعم و بو:عسل یونجه دارای طعم و شیرینی ملایمی نسبت به سایرعسل ها می باشد و این خاصیت باعث شده عسل یونجه جز عسل های پر مصرف نسبت به سایرعسلها باشد.اما بدون فرآوری و فیلترنشدن این عسل ممکن است طعم گیاهی یا کمی تند داشته وعطر گل نیز به سختی درآن قابل تمییز باشد.عسل یونجه دارای ساکارز(قند طبیعی)زیادی نسبت به سایرعسل ها بوده و برای افراد دیابتی درهرگریدی توصیه نمی شود.
طبع:طبع این عسل با ارزش گرم و تر بوده(به خاطر خود یونجه)و برای افراد سرد مزاج بسیارمفید می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *